Tips & trics: Grenzen en grenzeloosheid

by


Kun jij makkelijk je grenzen bewaken? Voor mij is het best wel eens lastig. Vaak herken ik wel de signalen als ik over mijn grenzen heen ga, zoals een ongemakkelijk gevoel of irritatie. Maar luisteren naar deze signalen is toch niet altijd even makkelijk. De gevolgen van mijn grenzeloosheid hebben meestal een prijs: achteraf ben ik moe of heb ik hoofdpijn … mijn zwakke plek bij stress. Ga je langdurig over je grenzen heen, dan kun je ook echt ziek worden. Veertien procent van de mensen raakt tegenwoordig burn-out, dat is een op de zeven werknemers, bizar toch! Ik ben er zelf ook wel eens dichtbij geweest, toen ik nog in het onderwijs werkte, met een hoge werkdruk, veel verantwoordelijkheid en weinig waardering. Ik heb het vele jaren met plezier gedaan, maar de laatste jaren moest ik mezelf pushen. Wat een verschil eigenlijk met mijn huidige werk. Door meer mijn hart te volgen, te doen waar ik blij van word, kan ik nu veel meer uren werken en toch minder vermoeid zijn. Waarom is het eigenlijk zo lastig om onze grenzen te bewaken en hoe kun je jezelf beter begrenzen? Daar heb ik deze keer iets over geschreven. Ik zou het leuk vinden als je reageert op dit stukje, ik ben heel benieuwd hoe jij grenzen bewaakt of hoe je er juist helemaal over heen gaat.

  • Vijf redenen waarom het zo lastig is om je grenzen te bewaken.
  • Vijf manieren om het anders te doen, die mij persoonlijk hielpen.

 

1) Geen nee durven zeggen.

We voelen ons schuldig als we nee zeggen. Misschien omdat we bang zijn om afgewezen te worden, de behoefte om erbij te horen is nu eenmaal sterk. Misschien hebben we ook wel geleerd dat het egoïstisch om aan je zelf te denken. Wat het ook is, nee zeggen levert je een vervelend gevoel op en daarom is het niet makkelijk.

Wat kan helpen: Waar zeg je ja tegen?

Als je nee tegen iets zegt, zeg je eigenlijk ja tegen iets anders. Maak eens contact met dat waar je eigenlijk ja tegen wil zeggen (behoefte aan rust, vrijheid, ontspanning). Ja zeggen voelt lekker, dus misschien kun je dat even helemaal voelen en vanuit deze zachtheid naar jezelf communiceren met de ander, ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.

2) Lastige hormonen.

Als we druk en actief zijn, als we in de doe-modus zitten, hebben stresshormonen zoals adrenaline & cortisol de overhand in ons lichaam. Deze hormonen camoufleren het gevoel van vermoeidheid en het risico om over je grenzen te gaan is dan veel groter.

Wat kan helpen: Haal adem.

Bouw korte pauzes met rustmomenten in, simpele dingen als een paar keer per dag een minuut bewust rustig ademen kan al veel verschil maken. Vaak is het lastig om je dit soort dingen te bedenken als je druk bent, zet gewoon een paar reminders in je mobiel! Toen ik een aantal jaar geleden best veel last van stressklachten had, heb ik een hartcoherentie-stressreductieprogramma gevolgd. De basis van hartcoherentie is een ademtechniek die helpt om je stressniveau te verlagen. Het is simpel en effectief. Omdat ik het zo’n goed programma vond, ben ik er zelf ook coach in geworden. In zes sessies van een uur leer ik je deze eenvoudige techniek aan, krijg je inzicht in je stresspatronen en leer je jouw grenzen goed te bewaken.

3) Enthousiasme en te veel willen/moeten doen.

We hebben het allemaal zo druk, als we niet uitkijken zijn alle gaatjes in onze agenda zo vol gepland. Het past dan wel helemaal qua tijd, maar je krijgt al buikpijn als je ernaar kijkt. Je kijkt meer en meer tegen al die leuke afspraken op. Nu ik mijn eigen bedrijf heb en het helemaal zelf mag bedenken en doen, regelmatig een leuke training volg en ook nog graag een sociaal leven wil, is dit echt mijn valkuil.

Wat kan helpen: Denk eens niet in tijd maar in energie.

Vraag jezelf eens af van alle activiteiten die je op een dag plant in welke mate ze je energie kosten of juist energie geven. Je hiervan bewust worden is vaak al een grote eyeopener. Vervolgens plan je minder activiteiten die energie kosten op een dag. In de mindfulnesstraining die ik geef, zit een soortgelijke oefening die energiegevers en -nemers heet.

4) De lat (te) hoog leggen, perfectionisme.

Het is natuurlijk leuk om ergens in uit te blinken, maar soms kun je ook afvragen ten koste van wat. Gewoon genieten van bijvoorbeeld een tekening maken kan ook leuk zijn. We hoeven toch niet allemaal Van Gogh te worden? Te vaak het resultaat van iets voorop stellen kan ontzettend vermoeiend zijn.

Wat kan helpen: Ga spelen.

Stop met denken in resultaten. Maak het kind in jezelf wakker en geniet van het spel zelf, focus minder op resultaat. Bedenk weer eens wat je nu eigenlijk echt belangrijk vindt in je leven, volg je hart!

5) Jezelf vergelijken met een ander: wat een ander kan, moet ik ook kunnen.

Als je afmeet wat je moet kunnen aan wat iemand anders kan, wordt het leven wel heel lastig. Hoe kan je dan nog respect hebben voor je eigen grenzen? Iedereen is anders en dat maakt het leven toch juist zo kleurrijk. Hoe zou de wereld er uit zien als we ophouden ons zelf te vergelijken met andere mensen en gewoon ons zelf zijn?

Wat kan helpen: Kijk naar de natuur en wees dankbaar voor wie je bent.

Ga er eens lekker voor zitten, gewoon in de stad of er juist helemaal uit. Ik kijk altijd heel graag naar de kat van de buren, een volslanke rode kater die heerlijk schaamteloos kan zonnebaden, beentjes in de lucht, buik open en bloot. Het zou toch wat zijn als hij hetzelfde zou willen kunnen als de teckel van de buurman. Dit maakt mij meer bewust dat ook ik gewoon een onderdeel van de natuur ben en dat ik dankbaar en blij wil zijn met wat ik kan en wie ik ben. Ook al zijn er vast een heleboel mensen die het anders of beter doen dan ik.


One Response to "Tips & trics: Grenzen en grenzeloosheid"
  1. Ik vind het enorm lastig om mijn eigen grenzen te bewaken daarom kijk ik er erg naar uit om de mindfulness training bij je te gaan volgen
    Met deze tips kan ik iedergeval vast aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


PageLines